IPMS regio Zuid-Holland - Corona-pauze april 2021


Maart 2020 April 2020 Mei 2020 Juni 2020 Juli 2020 Augustus 2020

September 2020 Oktober 2020 November 2020 December 2020 Januari 2021 Februari 2021

Maart 2021 April 2021 Mei 2021 Juni 2021

Nu de regio-avonden zijn stilgelegd is het leuk om toch nog contact met elkaar te houden. Chris kwam met het idee een webpagina te maken waar iedereen kleine updates van zijn modelbouwavonturen kan posten. We voegen de updates op volgorde van datum toe. We hebben tot nu 192 bijdragen met 522 foto's ontvangen.

Als je wat hebt, stuur het naar Rob de Bie, en het wordt toegevoegd. Alles is welkom, je kunt hier bijvoorbeeld andere dingen laten zien dan op een regioavond.



27 april 2021

Wim Hoogendoorn: "Ik ben aan een volgend project begonnen: een Ford F350 (Meng 1:24) met een Brian James trailer (Aoshima 1:24). De lading op de trailer wordt een Ford GT40 Mark II (Fujimi 1:24). Ik heb de eerste twee samen opgesteld voor een eerste indruk van de grootte, en het wordt een behoorlijk groot model. Ik ben er nog niet helemaal uit welke kleur de Ford F350 wordt."





25 april 2021

Edu de Roos: "Na het staand tuig is nu ook het lopend tuig van het USS Susquehanna model in schaal 1:150 gereed en zijn ook alle zeilen aangeslagen. Ondanks dat de Susquehanna een stoomraderschip is, zijn er toch aardig wat zeilen aan te pas gekomen. We zien: kluiverzeilen op de boegspriet en het kluiverhout, razeilen (dwars getuigd) en gaffel- en topgaffelzeilen op alle drie de masten (langsscheeps getuigd). Dit alles handmatig te bedienen met het lopend tuig, brassen om de ra's te bedienen, schoten voor de benedenhoek van de razeilen, etcetera, etcetera. Een veelvoud van termen en benamingen die ik jullie verder zal onthouden. Al deze touwen werden vast gemaakt met korvijnagels op de korvijnagelbank. Bij plastic modellen van deze schaal is dit als één geheel gegoten en dat scheelt natuurlijk een hoop werk. De zeilen zijn vacuumgevormd; de hoeken heb ik verstevigd met touw zodat ze door de schoten niet uitscheuren. Ik heb ze gebroken wit geschilderd, met wat donkere accenten aan de binnenzijde. Ik heb de kleinste blokjes (katrollen) uit de houtbouwdoos gevist en die aan de grootstagen (langsscheeps) geknoopt zodat de brassen eerst horizontaal lopen, voordat ze via deze blokjes beneden op dek op de korvijnagelbank vastgeknoopt konden worden. Ik heb het model afgerond met vijf sloepen die aan davids achter overboord hangen, en een sloep op de voorplecht. Op de tuigage na was het een simpel model om te bouwen. Alles bij elkaar toch een heel leuk resultaat."







24 april 2021

Patrick Verschut: "Ik heb recent weer eens een Hasegawa-model gebouwd, in dit geval een 1/72 Nakajima Ki-84 Hayate (Frank). De kit was een klein beetje een tegenvaller, omdat hij nog deels was voorzien van weliswaar fijne opliggende paneellijnen, naast een aantal ingegraveerde paneellijnen. Maar goed, daar kom je pas achter als je de kit uit de folie haalt. De kit is uit 1987, en ik verwachte daarbij geen opliggende lijnen meer. Ondertussen was ik ook bezig met een Hasegawa Ki-44 Tojo, uit 1972, 15 jaar ouder dus, en die heeft wel alleen ingegraveerde lijnen. Snap het niet. De Frank is een model in de categorie 'shake & bake': het model bouwt makkelijk weg, geen pasproblemen, een ondervleugel uit één stuk waardoor je geen gedoe hebt met de V-stelling. De grootste uitdaging was hoe ik de grote staart-rompdecal zonder beschadigingen op het model geplaatst zou krijgen."







20 april 2021

Jos van der Sluijs: "Ik wilde tussendoor een eenvoudig model bouwen. In een modelbouwwinkel in Brugge vond ik de Pilatus PC-6 Turbo Porter 'Der Bunte Fredi' van Roden (Oekraïne) in de schaal 1:48, 37 euro. Het is een mooi model, zeer gedetailleerd, zelfs de stoelpootjes moet je per stuk verlijmen (niet te doen!). De propellerbladen waren zelfs verstelbaar, maar hoe moest je dat verlijmen? De decals waren verouderd en braken tijdens verwerking. Al met al is het een gigaklus geworden, maar het resultaat is wel een bijzonder item in mijn collectie!"





20 april 2021

Rob de Bie: "Het verzamelen of zelf bouwen van voorwerpen uit films ('movie props') is een redelijk populaire hobby, en ik vind het zelf ook een interessant idee. Op het 'Replica Prop Forum' kun je zien hoe breed deze hobby is. Wat ik niet wist dat er ook 'game props' verzameld worden, ofwel voorwerpen uit computerspellen. Een neef(je) wilde voor zijn verjaardag graag een 'Skeleton Key' uit het spel 'Skyrim - The Elder Scrolls'. Ik had van beide nog nooit gehoord, maar hij had de STL printfiles al gevonden op de 'MyMiniFactory' website.

We hebben de onderdelen op de helft van de normale grootte laten printen, wat realistischer maten zou geven, plusminus 12 cm lang. De geprinte onderdelen hadden wat mankementen, maar die kon ik met mijn modelbouwkunsten oplossen. De onderdelen moesten eerst bevrijd worden van de ondersteuningen, en die laten veel sporen achter op de onderdelen, die moeizaam weggewerkt moeten worden. Ik had me niet gerealiseerd dat dat zo veel werk zou zijn. Daarna heb ik de drie onderdelen verlijmd, en de naden geplamuurd. Het schilderwerk begon met de knop, die donker paars bleek te zijn. Die kleur had ik niet staan, dus zelf gemengd uit drie kleuren MRP. Daarna de turkoois vlakken geschilderd. Hiervoor had ik gelukkig een eigen mengsel gemaakt om MiG-cockpits te schilderen, van Humbrol 2+47+221 in een 1:3:1 mix."



"De rest van de sleutel was metaalkleurig, en dat heb ik gespoten met Humbrol 16 Gold, Humbrol 12 Copper en Humbrol 55 Brass, in een poging om wat kleurverschillen te maken. Het oudste blikje was uit ongeveer 1979, ik zat toen in de vijfde klas van de lagere school. Wonderbaarlijk hoe lang deze verf goed blijft! Als laatste heb ik gedrybrusht met Humbrol 55 Brass met Humbrol silver, gevolgd door washes met Vallejo donkergrijs en roodbruin. Toen had de sleutel een mooi verouderd en metaalachtig uiterlijk, en was de 'Skeleton Key' klaar."





15 april 2021

Rob Hamann: "Ik was al enige tijd van plan een model te maken van een Fokker F.VIIa/3m, de eerste drie-motorige Fokker. Omdat daar geen kit voor is blijft alleen de keus over om het scratch te bouwen, of om een kit van de F.VIIb/3m om te bouwen. Ik heb voor die laatste mogelijkheid gekozen en als slachtoffer de 1:72 Valom kit van de KLM Fokker F.VIIb gekozen. Daarna kwam de keus welke versie te bouwen: het prototype, zoals die deelnam aan de Ford Reliabilty Tour van 1925 (en later als Josephine Ford deel uitmaakte van de Noordpool-expeditie van admiraal Byrd), een standaard KLM toestel, of de F.VIIa/3m zoals die bij de LVA gevlogen heeft. Ik vond het wel aardig om die allereerste driemotorige Fokker te bouwen en hiermee heb ik me de afgelopen drie maanden bezig gehouden. Dat is langer dan het in 1925 geduurd heeft om het F.VIIa prototype te wijzigen in de eerste F.VIIa/3m, inclusief verscheping naar de USA.

Ik had een redelijk goede maatschets van de F.VIIa/3m en uit verschillende bronnen een aardig aantal foto's. Aan de slag dus. Wat veranderd moest worden waren: de spanwijdte (het rechte middenstuk van de vleugel er uit zagen), de motoren (Armstrong-Siddeley Lynx motoren van Owl Models), de toegangsdeur naar de cabine (breder en rechthoekig), de positie van de landingsgestelstijlen (die overigens ook fout zijn in de F.VIIb kit), de ophanging van de motorgondels, de motoruitlaten (scratch built van hoofdzakelijk soldeer) en het windscherm (twee ramen met een stijl in het midden, scratch uit plastic sheet). Verder nog wat kleine correcties en wijzigingen: de trap naar de cockpit, rompbuizenframe en beplating in de cabine, cabine-inrichting (tafel en reserveonderdelen), routing van de stuurkabels, open cockpitdeur, middelste instrumentenconsole, en de spatborden. Een aantal hiervan zijn ook voor de F.VIIb van toepassing.

De decals heb ik getekend en de zwarte zelf geprint. De metallic en de witte zijn door Mika Jernfors van Arctic Models geprint. Aardige dingen zijn de uitdrukkelijke reclame van Fokker en het gemodificeerde KLM logo (nu FAC, Fokker Aircraft Corporation). De bouw zelf viel eigenlijk wel mee. De grootste problemen en frustraties hadden ook bij elk ander model kunnen voorkomen: een sputterende airbrush bij het aflakken voor het aanbrengen van de decals, bereikbaarheidsproblemen bij het aanbrengen van de stuurkabels (foute planning), krimpverschillen tussen het zwart bedrukte deel en het witte deel van de inkjet-decals, en de foute uitlijning van één van de motorgondels. De afwerking is hetzelfde zoals ik met de Fokker F.VIII heb gedaan; dat vond ik wel zo mooi. Een compleet bouwverslag is te lezen op het Modelbrouwers forum."







15 april 2021

Leo Ripken: "Hier nog twee modellen van mij. De Airfix 1/72 C-47 / DC-3 is een oud model, de mal is uit 1960. Ik heb 'm gebouwd als een civiele DC-3 van 'Silver City Airways', een kleine Britse maatschappij die voornamelijk met Dakota's, Dragon Rapides en Bristol Freighters vloog, tot begin jaren zestig. De kitdecals waren erg vergeeld, en ik dacht dat ze onbruikbaar waren. Maar ik had gehoord dat je decals in de zon kon leggen om dat op te lossen, en zowaar, na een paar dagen was de vergeling weg. Het zilver en wit zijn beide gespoten. De vleugel is losneembaar voor transport."





"Dit 1/12 model van Monogram is van de Wright R-1820 Cyclone, zoals gebruikt in de Dakota. In totaal zijn er 115.000 van gebouwd, en in heel veel vliegtuigen gemonteerd, waaronder de B-17 en de B-25. Het is een model uit 1959, maar ik heb de heruitgave uit 1983 gebouwd. Voor die tijd was het een erg mooi model. Het is helemaal met de hand geschilderd."





14 april 2021

Thomas Hamann: "Ik dacht dat ik ook maar eens wat foto's van mijn modellen zou sturen. Deze zijn in het afgelopen jaar gebouwd. Ik zal beginnen met een drietal automodellen, die deel uitmaken van een groter project voor een autotransporter met belading zoals deze begin jaren tachtig zou kunnen hebben rondgereden.

Ten eerste een 1/24 Nissan Skyline KPGC110 HT2000GT-R '73, afgebouwd in september 2020. De kit is van Aoshima, dateert oorspronkelijk uit de jaren tachtig, en heeft werkende vering en goede detailering. De passing was over het algemeen goed, en het enige wat ik er aan heb veranderd is het opvullen van enige gaten in het chassis omdat het oorspronkelijke een gemotoriseerde kit was. Het model is gespoten in Tamiya 'Racing White' omdat het hedendaagse 'Pure White' te wit is voor wit uit de jaren zeventig. Dit was ook mijn eerste ervaring met het spuiten van raamranden, wat op één plek met overspray na goed is gelukt. De slechte plek is gelukkig niet zo goed te zien op het wit. De foto gemaakt in de septemberzon op mijn balkon."

"De tweede is een 1/24 Mitsubishi A133A Galant Sigma '78, afgebouwd in oktober 2020. Dit is wederom een kit van Aoshima, die ergens eind jaren zeventig is ontworpen en gemotoriseerd was. De kit bouwt goed, maar het interieur is erg summier en de achterbank ligt hoger dan het hoort omdat daar vroeger de batterijen zaten. Ook klopt er iets niet aan de verhoudingen van de carrosserie. Een en ander is met plasticplaat opgevuld om te voorkomen dat je door het model heen kan kijken. De afwerking is wederom gedaan met Tamiya spuitbusjes."

"Als laatste de 1/24 Toyota RA 35 Celica LB2000GT '77, nogmaals van Aoshima, en vorige maand afgebouwd. Deze kit is qua kwaliteit en bouw vergelijkbaar met de Skyline. Het heeft mij veel moeite gekost om een goed glanzende gladde laag bruin op de buitenzijde te krijgen, en het model is een aantal keer geschuurd en opnieuw gespoten. Ik ben niet helemaal tevreden over de laatste laag, maar het is goed genoeg. Dit is een probleem dat ik al eerder heb gehad met Tamiya-spuitbusjes met een laag nummer; latere busjes lijken meer glansmiddel te hebben of iets dergelijks."



13 april 2021

Walle Oppedijk van Veen: "Ik heb het bouwseizoen afgesloten met een Sherman, de 'Fury' uit de film met Brad Pitt. De tank laat zich eenvoudig recht uit de Italeri doos (no. 6529) bouwen. Het werk zit vooral in alle toeters en bellen die op en aan de tank hangen. De manschappen woonden gedurende vele weken op en in de tank, en dan heb je wat mee te slepen. Ik heb gekozen voor een uitvoering in wintercamouflage met wat sneeuw. Als basis heb ik eerst een laag zwarte primer aangebracht, en als tweede laag olive drab van Tamiya (TS-5). Vervolgens voor de camouflage witte elementen van Vallejo (no.001) verdund met 10% 'washable agent' van AK (no. 236) aangebracht en met een natte kwast uitgesmeerd over het tankoppervlak. De groene onderkleur schijnt dan weer door het wit en geeft daardoor een sleetse grijzige indruk. Tot slot heb ik een papje houtlijm met water en sneeuwvlokken van Green Stuff World gemaakt om hier en daar wat sneeuw toe te voegen, en dat spaarzaam aangebracht, en waarachtig, het ziet er aardig winters uit. Om met Ted Spinders te spreken: niet te veel wit want anders ziet het er uit als speelgoed, en wees terughoudend met sneeuw want het is geen kerststukje. Voorwaar!"







12 april 2021

Erik Leijdens: "Na het lezen van het Geromy boek over Jan Linzel ('Oorlogsvlieger Jan Linzel' door Jan Houter) moest ik zijn Tempest in de vitrine hebben. Gelukkig is de Eduard 1/48 Tempest er tegenwoordig, en dat is toch wel een erg fijne kit om te bouwen. Mooie details en perfecte passing. Echter zoals gewoonlijk kwam het 'aftermarket syndrome' weer om de hoek kijken en heb ik het model nog voorzien van Eduard foto-ets flaps, en van Barracuda Studios resin wielen, stoel, uitlaten en radiator. Ik heb de decals uit de doos gebruikt, en voor de grote squadroncodes en de registraties Dutch Decal set 48047 'Dutchies in the RAF'. Het geheel is gespoten in Gunze Mr Color lacquer, en als afwerklaag heb ik Alclad 'Klear Kote Semi Matt' gebruikt."







11 april 2021

Rients Couperus: "Vanwege drukte was ik er niet eerder aan toe gekomen, maar hier alsnog vijf foto's van een serie 1:72 Italiaanse kisten. Vanwege corona ben ik in de doos met oude 1:72 modelletjes gedoken. Daarin zaten nog vijf Italiaanse jachtvliegtuigen. Ze zijn allemaal recht uit de doos gebouwd. De grote variatie in de kleurschema's maakte dit voor mij een interessant bouwproject. Alles is met de kwast geverfd, voornamelijk met Humbrol enamel.

Om te beginnen de Reggiane Re2001 Falco II van Artiplast. De Re2001 was een verbetering van de Re2000 Falco I, met nieuwe vleugels en een in licentie gebouwde Duitse Daimler-Benz DB-601 motor. Het toestel was wendbaar genoeg om een luchtgevecht aan te gaan met de Spitfire. Er zijn er 252 van gebouwd, daarna is het ontwerp verder ontwikkeld tor de formidabele Re2005."



"Als tweede de Reggiane Re2002 Ariete, van Italearei. Ook de Re2002 was een conversie van de Re2000 met de vleugel van de Re2001. Deze jachtbommenwerper zag veel actie bij de geallieerde landingen op Sicilië. Door brandstoftekort werden er echter ook veel van vernietigd op de grond."



"Het derde model is een product van Macchi, de C202 Folgore. Het model is van Frog. De C202 wordt beschouwd als één van de beste oorlogsjagers van de Regia Aeronautica (Italiaanse luchtmacht) en in grote getale gebruikt. Het is een doorontwikkeling van de C200 Saetta, maar met een in licentie gebouwde DB-601 motor en een nieuw ontworpen romp. De C202 kwam in juli 1941 in dienst en is op vele fronten gebruikt, waaronder het Oostfront."



"Het vierde model is de Fiat G55 Centauro van Aliplast. De G55 is van 1943 tot 1945 gebruikt, en was misschien wel het beste Italiaanse jachtvliegtuig. Het toestel is gebruikt door zowel de Regio Aeronautica als de naoorlogse opvolger, de Aeronautica Militare. Het was geen gemakkelijke tegenstander van de Spitfire, P-51 Mustang, P-38 Lightning als de P-47 Thunderbolt."



"Als laatste model: de Fiat CR42 Falco van Revell. Behalve Italië gebruikten ook de Belgische, Zweedse en Hongaarse luchtmachten dit toestel. Het was de laatste dubbeldekker gebouwd door Fiat, zeer wendbaar en sterk. Er zijn er meer dan 1800 van gebouwd."



6 april 2021

Leo Ripken: "Ik kan eindelijk ook wat laten zien op de pauze-pagina, en begin met twee modellen die ik redelijk recent heb gebouwd. Allereerst de C-119G 'Flying Boxcar' van Italeri in de schaal 1/72, een model dat uitkwam in 1985. De C-119 was het eerste vliegtuig dat ik zelf van dichtbij zag, op Ypenburg bij het oude stationsgebouw. Waarschijnlijk was het er één van de Belgische Luchtmacht, vanwege het groot onderhoud van Belgische militaire vliegtuigen door Avio-Diepen. Ik was erg onder de indruk. Bij de bouw van dit model moet je opletten met de vleugels, want die hebben een complexe W-vorm. Ik heb zelf niet goed opgelet, zodoende heb ik één vleugel weer los moeten maken, en opnieuw gelijmd. Verder moet er heel veel lood in de neus; bij mijn model was het maar net genoeg. Het model is gespoten met een spuitbus. De decals zijn van de versie op voorkant van de doos. Ik vind het eigenlijk het leukste model in mijn collectie."





"Als tweede model de Heller 1/72 EC-121 'Warning Star', een soort van vroege AWACS, gebaseerd op de Lockheed L-1049 Super Constellation. De EC-121 is lang gebruikt, tot laat jaren zeventig, onder andere in de Vietnam-oorlog. Bij de bouw was de radome aan de onderkant lastig, want die moest precies tussen de binnenste motoren passen. Ik heb de vleugel losneembaar gemaakt om transport makkelijker te maken. De juiste kleur voor de onderkant was een zoekpartij, volgens Heller was het 'Blue Royale' wat niet waarschijnlijk was. Na een zoektocht naar foto's op internet heb ik zelf een mengsel gemaakt, en daarmee het model gespoten."





5 april 2021

Frits Krieg: "Ik heb twee Italiaanse WO2 fighters gebouwd. Als eerste een Reggiane Re 2000 in 1/48 van het merk Special Hobby. Dit toestel vloog bij de 74a Squadriglia, 23 Gruppo Autonomo Caccia Terrestre, gebaseerd op Comiso op Sicilië. Het vliegtuig is recht uit de doos gebouwd; de bouwtekening bij het model is uitstekend. Ik heb het model met de hand geverfd met Vallejo verf, dit omdat het kleurenschema in mijn ogen te ingewikkeld was om te spuiten. Maar ook het met de hand verven van het schema is nog een hele uitdaging. De decals waren van wat mindere kwaliteit. Al met al ben ik er tevreden mee."



"En als tweede een Reggiane 2001 in 1/48 van het merk Sword. De 2001 had een Daimler-Benz DB 601 in plaats van de stermotor van de 2000. Het model is vrij simpel recht uit de doos te bouwen, met een goede bouwtekening. Ik heb wederom Vallejo verf gebruikt, en de decals waren goed. Het is een toestel van 152a Squadriglia, 2 Gruppo Autonomo Intercettori, gevlogen door Tenente (luitenant) Remo Cazzoli in 1942."





5 april 2021

Wim Hoogendoorn: "Dit de Revell 1/24 Mercedes-Benz 560 SEC Zender. Zender was een Duitse tuner die voornamelijk bodykits en velgen monteerde. Het model is een voor die tijd (1989) mooi gedetailleerde kit, met hier en daar wat gietfoutjes. Het model is zo uit de doos gebouwd, daarna gespoten met Tamiya Gun Metal en afgelakt met Zero Paint 2K glanslak."







4 april 2021

Jos van der Sluijs: "Ik heb een voorliefde om bouwmodellen te zoeken en te bouwen die de technische ontwikkelingen weergeven, zoals in mijn vorige inzending de Lockheed S-3 Viking die de Grumman S-2 Tracker verving. De Lockheed P-2 Neptune werd door de Lockheed P-3 Orion vervangen op het gebied van onderzeebootbestrijding. De modellen zijn beide van Hasegawa, schaal 1:72, prijs 42,95, redelijk van kwaliteit en eenvoudig te bouwen. De mallen zijn uit de vorige eeuw, respectievelijk uit 1975 en 1979. De Grumman E-2 Hawkeye is de volgende op de verlanglijst."







3 april 2021

Patrick Verschut: "Hierbij een 'sneak preview' van de Zvezda 1/72 Sd.Kfz. 173 Jagdpanther. De recensie ervan ligt inmiddels bij de IPMS redactie. Van deze tankdestroyer, waarvan de basis wordt gevormd door de Panzerkampfwagen V Panther, zijn er tussen 1943 en 1945 ruim 400 gebouwd. Het is een leuke kit, en hij bouwt makkelijk weg. Net als de SU-85, waarover ik eerder schreef, is dit een snap-fit model. Daarbij zou volgens de fabrikant geen lijm nodig zijn. Voor de zekerheid heb ik die toch maar gebruikt. Het spuitwerk is in Humbrol uitgevoerd. Ben daar niet heel tevreden over, omdat ik het de randen van kleuren niet vaag genoeg kreeg. Het blijft te 'hard'. Misschien kwestie van (nog steeds) geen goede techniek of toch nog te dikke verf."



3 april 2021

Brian Kirwan: "Hierbij Eduards 1:48 Mirage IIICZ in de 'Profipack' uitvoering. Dit is een IPMS recensiemodel en ik zal binnenkort een volledig bouwverslag aan de redactie van de MIP opsturen. In de tussentijd alvast een indruk van het eindresultaat. Het is een mal die stamt uit 2004. De Profipack uitvoering heeft 140+ plastic onderdelen plus foto-ets delen, maskers en een zeer uitgebreid decalsvel met vijf opties voor drie landen. Op een aantal minpuntjes na is dit een schitterende kit die goed past en goed uitgerust is met bewapening als je dat wilt. Ik heb het model gebouwd als nr. 800 van het 2e Eskader van de South African Air Force, op de vliegbasis Waterkloof in 1982. De Mirage III is één van fraaiste staaljagers en deze Zuid-Afrikaanse uitvoering past goed in mijn verzameling, naast zijn landgenoot de Mirage F1AZ (zie november 2020). Ik ga er nog een maken!"







1 april 2021

Brian Kirwan: " 'Modelling Irish History a plastic modellers guide' is een gratis Engelstalige publicatie over modelbouw met een Ierse smaak. Er zijn tot nu toe twee digitale uitgaven, die ik samen met Paddy McGannon heb gemaakt. We willen Ierse modelbouwonderwerpen onder de aandacht brengen aan de hand van bouwverslagen, en daarbij een historisch achtergrond meegeven. De tweede editie is net af, en bevat bijdragen van acht bouwers. De artikelen gaan over figuren, vliegtuigen en voertuigen, uit verschillende perioden. Er zit een maand of zes in de voorbereiding en dan twee maanden intensief het opmaken van de artikelen, foto's, tekeningen, kaarten. Ik ben niet ontevreden met het resultaat. Je kunt beide uitgaven downloaden als PDF door op de plaatjes hieronder te klikken. Ik zou zeggen: downloaden en geniet ervan!

Paddy McGannon is een AFV scratchbouwer en heeft veel zeldzame voertuigen gebouwd. Een aantal ervan zijn in deel 1 en deel 2 te zien, zoals een Crossley Tender en Ford MK VI Armoured Car. Dit soort artikelen geeft de publicatie een uniek karakter, en met de achtergrond erbij is het niet iets wat je vaak op Hyperscale of in Scale Modeller International ziet. Deel drie is al in voorbereiding. Mocht je mee willen doen laat mij het weten, zie hiervoor het colofon. De enige voorwaarde is dat het modelbouwonderwerp Iers moet zijn of een directe band met Ierland hebben. Een voorbeeld: een Irish Guards Sherman Firefly tijdens Market Garden past prima wat mij betreft!"







Maart 2020 April 2020 Mei 2020 Juni 2020 Juli 2020 Augustus 2020

September 2020 Oktober 2020 November 2020 December 2020 Januari 2021 Februari 2021

Maart 2021 April 2021 Mei 2021 Juni 2021