IPMS regio Zuid-Holland - Corona-pauze


Bijdragen maart       Bijdragen april       Bijdragen mei       Bijdragen juni       Bijdragen juli       Bijdragen augustus       Bijdragen september


Nu de regio-avonden zijn stilgelegd is het leuk om toch nog contact met elkaar te houden. Chris kwam met het idee een webpagina te maken waar iedereen kleine updates van zijn modelbouwavonturen kan posten. We voegen de updates op volgorde van datum toe. We hebben tot nu 103 bijdragen met 257 foto's ontvangen.

Als je wat hebt, stuur het naar Rob de Bie, en het wordt toegevoegd. Alles is welkom, je kunt hier bijvoorbeeld andere dingen laten zien dan op een regioavond.



18 september 2020

Rob de Bie: "In 1998 ben ik een website begonnen over de Messerschmitt Me 163B Komet, het enige operationele raket-aangedreven gevechtsvliegtuig van de tweede wereldoorlog. Ondertussen is die site zo'n 1400 pagina's groot gegroeid. Eén van de resultaten was dat ik de levensloop van een specifieke Komet heb kunnen reconstrueren met ongeveer dertig foto's. Van die Komet, met Werknummer 310054, Versuchnummer V-45 en Stammkennzeichen PK+QP, wil ik een 1/48 model maken. De decals heb ik zelf ontworpen, na lange studie van de foto's en filmbeelden (zie bijvoorbeeld Messerschmitt Me-163B Komet Testing op YouTube, met vanaf 4:00 deze specifieke Komet).

Ik heb deze decals nu op papier geprint om ze nog een laatste keer te testen op het model. De Duitsers hadden natuurlijk strenge instructies voor de markeringen, maar die zijn slechts deels opgevolgd bij deze Komet. De markeringen moesten op de helft van de vleugelkoorde worden aangebracht, waarbij de stuurvlakken niet meetelden. Ik heb die lijn met een potloodlijn aangegeven. Het kruis moet op 2 meter van de vleugeltip worden aangebracht, maar daarvan is -10% afgeweken. Ook zou het kruis in vliegrichting moeten staan, maar die instructie was misschien bedacht voordat er pijlvleugels kwamen, en is dus ook niet uitgevoerd."


"Aan de onderkant hoort het kruis halverwege de spanwijdte te zitten, maar ook dat is niet gedaan. Er is voor dezelfde positie als aan de bovenkant gekozen. De 'binnenste' letters zijn naar voren geschoven, waarschijnlijk om de flap vrij te houden. De 'K' moet ik zodoende nog wat verplaatsten, want die valt nog steeds op de flap. De buitenste letters zijn een graad of 5 gedraaid, om mij niet bekende redenen. Ik denk dat ik het decaltekenwerk nu voldoende heb gecontroleerd. Het model is overigens oorspronkelijk van het Japanse merk Trimaster uit 1990, en was toen zowel baanbrekend en duur. Na het faillisement van Trimaster heeft Dragon uit Hong-Kong de mallen gekocht en het model opnieuw uitgegeven. Later is het ook onder de vlag van Revell uitgekomen, in 1999. Ik heb die laatste versie, en tot nu toe vind ik het een fraai model zonder grote problemen."





17 september 2020

Dick Boogaard: "Dit keer een heel kleintje: de 1/72 Moskaljev SAM-13 van Mikro-Mir. Eind jaren dertig kreeg het ontwerpbureau (OKB) van ontwerper A.S. Moskaljev opdracht om een ontwerp te maken voor een jager, geïnspireerd door de Fokker D.XXIII. Het werd een veel kleiner toestel met heel veel hout. De motoren waren tweede keus, want de beste motoren gingen naar de bestaande typen. Desondanks haalde het toestel prima snelheden. De Duitse inval maakte een eind aan alle niet-essentiële activiteiten en het prototype verdween. Opmerkelijk zijn de geringe grootte en het enkele kielvlak. De informatie op internet is erg wisselend: slechte of goede prestaties, Renault of Voronesh motoren, twee- of driebladige propellers. Er is een afbeelding op internet met een fraai kleurenschema en kentekens, maar ik heb mij aan de aanwijzingen van Mikro-Mir gehouden. De bouw was eenvoudig en de passing viel erg mee."





8 september 2020

Brian Kirwan: "Hier is mijn Eduard 1/72 Fw 190A-8/R2. Dit is een schitterende kit en ik heb er al twee gebouwd. Het onderstel is erg zwak; kenners van de Fw190 weten dat het onderstel nogal complex is en ik had geen zin om te vechten met het ding. Ik heb daarom besloten mijn model als 'vliegend' model te maken. Ik heb deze Fw 190 gebouwd als Werknummer 682958, zoals gevlogen door Unteroffizier Paul Lixfeld, van 6.(Sturm)/ JG 300 op het vliegveld van Löbnitz, in december 1944. De verwering is authentiek voor dit toestel, gebaseerd op meerdere foto's in het boek 'Jagdgeschwader 300 Wilde Sau - Volume Two'. De basis is een omgedraaid bamboe serveerkommetje van de Xenos, met een schijfje lood als extra gewicht. Het 'Wilde Sau' embleem kwam van het internet en is geplastificeerd."





"Dit is de Takom 1/35 St Chamond, in de kleuren en markeringen van de eenheid 'Artillerie Spéciale 31' in 1917. Het is de vroege versie van de St Chamond, Takom maakt ook de latere versie. Een schitterende kit met het meeste werk aan de onderkant. De St Chamond was net als de Duits A7V gemaakt met gebruik van de Holt tractor als onderstel en Takom heeft die erg fijn weergegeven in de kit. Als basis voor het diorama heb ik een tissuehouderdoosje van de Action gebruikt, gevuld met blokjes groen bloemistenschuim, afgedekt met muurvuller en aangekleed met spullen uit mijn tuin. De boom is gemaakt van elektrische kabels met daarover houtlijm en aangekleed met diverse materialen van Noch. De figuren komen uit een Miniart 'French tank crew' setje en een ICM 'French Infantry 1916' setje. Als laatste heb ik de naam 'Fantomas' van de kitdecals overgetrokken en samen met een foto van de tank als naamplaatje afgedrukt."







4 september 2020

Wim Hoogendoorn: "Hier is een update voor de bouw van mijn Scania T-serie, die in het afbouw-stadium is. Het meeste is gespoten en ik ben nu druk met het samenbouwen en detailleren. De body is gespoten met Zero Paints 'Brilliant Silver' en afgelakt met 2K glanslak van Zero Paints."







4 september 2020

Patrick Verschut: "De titel van deze bouw is 'Pak eens een oudje'. In dit geval is dat oudje een 1/72 Airfix De Havilland 88 Comet. Deze tweezitter was specifiek ontworpen om mee te doen met de MacRobertson Air Race van 1934 van Engeland naar Australië. De laatste stand van de techniek werd verwerkt in het deels houten toestel. De eerste vlucht was slechts zes weken voor de start van de race. De rode Comet genaamd 'Grosvenor House' (een luxe hotel in Londen) won de race, en is ook het onderwerp van deze kit. De Shuttlewordt Collection heeft een nog vliegwaardige Comet. Dit is een vroege Airfix kit, uit 1957, een vreselijk ding, zonder paspinnen, zonder cockpit maar wel met ingebouwde piloot en copiloot. Het ziet er niet uit naar huidige maatstaven. Ik begin maar eens met het verwijderen van de piloten en het bouwen van een rudimentaire cockpit."









Bijdragen maart       Bijdragen april       Bijdragen mei       Bijdragen juni       Bijdragen juli       Bijdragen augustus       Bijdragen september